
   Source: Anadolu Agency

R E G I O N A L  P O L I T I C S
EXPERT BRIEF

What the Assad family feud means 
for Russian-Syrian relations?

A N T O N  M A R D A S O V 

2 1  M A Y  2 0 2 0



2

In April this year, Russian media outlets 
published a series of articles criticizing 
Syrian President Bashar Assad. Many 
observers saw this as evidence of the 
Kremlin-directed media campaign against 
the Assad regime. It was argued that 
Moscow’s mounting disagreements with 
Damascus had reached a critical mass and 
the Kremlin was looking to substitute the 
recalcitrant Assad with a more agreeable 
leader; who could be relied upon to deliver 
constitutional reform in the country, in 
turn helping to release Syria from western 
sanctions and unblock the much-needed 
reconstruction funds. Reports of Moscow’s 
increasing dissatisfaction with Damascus 
also set the tone for a rift which emerged 
between Bashar Assad and his cousin, 
Syria’s wealthiest man Rami Makhlouf. Once 
a chief bankroller of the regime, Makhlouf 
has recently published three Facebook 
videos accusing the government of seizing 
his assets and arresting his associates and 
employees. 

Meanwhile, Syria is expected to hold 
presidential elections next year which 
poses a fresh dilemma for the regime as 
to which approach to adopt. Damascus 
could carry on with its existing approach 
of holding uncompetitive elections to 
showcase stability in the country. This 
was the option used by the regime in the 
previous presidential elections held in 2014 
and more recently, in the 2018 municipal 
elections.1 Another option, encouraged by 
Russia, envisages Damascus taking a more 
conciliatory approach to the opposition 
and holding more transparent polls, while 
also implementing (largely inconsequential 
but eye-catching) constitutional reform. 
However, as the Syrian intra-elite power 
struggle accentuates, another scenario 
appears to be unfolding in which the Syrian 
regime will try to emulate ‘democratic’ 
elections without attempting any political 
reforms. 

Abstract: Criticism of Syrian President Bashar Assad published by a number of 
Russian fringe outlets, and complaints voiced by Assad’s cousin, Syrian tycoon 
Rami Makhlouf, have been widely interpreted as part of the Kremlin’s pressure 
campaign against Damascus. It has also been claimed that Moscow intends to 
replace Assad with a more suitable candidate. However, in reality both these 
narratives appear to be false. Even though the Syrian power struggle (especially 
within the Alawite clique) may affect Russia’s position, Moscow is not inclined 
to consider a radical break away from the Assad regime. This article explains 
why, even despite oil prices falling and Damascus’ unyielding stance , the 
Kremlin’s conservative strategy in Syria is likely to continue. The paper also 
examines the reasons behind Russia’s limited leverage in the country. 



3

Anti-Assad PR campaign 
Also in April this year, the Israeli expert Edy Cohen asserted that Russia is planning 
to replace Bashar Assad with Fahad Almasri, a little-known Syrian dissident currently 
residing in France.2 Despite the speculative nature of Cohen’s comments, they garnered 
widespread support in the Arab media and paved the way for the criticism of Assad 
which later appeared in Russian media outlets. 

One such source of criticism was a poll allegedly conducted by the Foundation for 
National Values Protection in Syria,3 a think-tank linked to the businessman Yevgeny 
Prigozhin who is the purported owner of the private military company Wagner Group 
(two of the foundation’s experts were previously detained in Libya over concerns they 
were meddling in elections).4 The poll showed that a third of respondents would vote 
for Assad in the 2021 election, yet significant doubts remain as to whether it was really 
possible for the think-tank to conduct such a politically sensitive survey among Syrians 
within the regime-controlled territory, given the presence of security services in those 
areas. Those doubts are multiplied when one considers the reports that this poll is said 
to have been conducted by phone and not in person. 

Uncertainty over the poll’s veracity did not stop a Prigozhin-linked publication, RIA FAN, 
to use its findings as a springboard for its PR campaign against the Syrian regime. This 
criticism was subsequently picked up by other media, including the Pravda.ru website 
(unrelated to the former Soviet official propaganda newspaper). The fact that Pravda’s 
article contained multiple links to RIA FAN,5 and was seemingly written by a ghost writer 
under a pen name, suggests that the piece was likely paid for. Only a few days later 
the critical content was removed from Prigozhin-associated websites, with the RIA FAN 
editors claiming in a statement that their website had been hacked.6 

Furthermore, the quality newspaper Kommersant also published an op-ed by a former 
diplomat criticizing the Syrian government’s poor handling of the economy in April.7 
At first glance, the column may appear to be an official cover for Prigozhin’s negative 
PR campaign, but on closer inspection, the timing of the article’s publication is in fact 
accidental. The diplomat in question, Alexander Aksenenok, has held a consistent and 
well-augmented position regarding the Damascus regime’s drawbacks and has been 
voicing his criticisms for years, so it is hard to suspect him of any foul play. 

Even though the Syrian power struggle (especially within the 

Alawite clique) may affect Russia’s position, Moscow is not 

inclined to consider a radical break away from the Assad regime



4

The final installment of the supposed 
PR campaign against Syria comprised 
fake news in Russian news aggregators 
with reputations for sensationalist, yet 
uncorroborated stories. Examples of this 
fake news include allegations that Syrian 
officers were dissatisfied with the Russian-
provided air defense systems,8 or that 
experts at Russia’s top foreign affairs think-
tank, Russian International Affairs Council 
(RIAC) were expecting regime change in 
Damascus.9 In truth, publications regarding 
Russian air defense systems contained 
many military inaccuracies, while the RIAC 
did not publish articles discussing Assad’s 
imminent departure. 

This media background has affected the 
wider coverage of events in Syria and even 
spilled over into the political sphere. For 
example, the Arabic version of the Russian 
government-sponsored TV channel Russia 
Today, published an interview with the 
Syrian dissident Firas Tlass, only to then 
pull it off air.10 In the political sphere, the 
US special envoy for Syria engagement, 
Ambassador James Jeffrey, said that he 
believed reports of simmering tensions 
between Russia and Syria to be ‘accurate’.11 
Adding that; “We have talked to the Russians 

at various levels over the past year. The 
Russians are not happy with Assad.”

The anti-Assad publications in Russia 
provoked a reaction in Syria’s political 
circle, leading to Khaled Al-Aboud, an MP 
from the southern Daraa, to defend the 
Syrian leader from criticism and suggest 
that the Kremlin cannot impose its will on 
Damascus. 12 Furthermore, Al-Aboud, along 
with other pro-government politicians and 
activists from Middle Eastern countries 
submitted a petition to Russian Foreign 
Minister Sergey Lavrov demanding Moscow 
shows President Assad more respect.13 

Despite all the noise and political accusations 
generated by anti-Assad articles, suggestions 
of the Kremlin’s direct involvement in the 
media campaign, as well as attempts to 
unseat the Syrian leader, appear highly 
implausible. Firstly, if the Kremlin wanted 
to send a message to Damascus, it would 
have chosen a more reputable intermediary 
than the fringe publications linked to the 
Western-sanctioned Prigozhin. Secondly, 
Jeffrey’s claims can hardly be considered 
proof of any concerted plan on behalf of 
the Kremlin to get rid of Assad.

This media background has affected the wider coverage of 

events in Syria and even spilled over into the political sphere. 

For example, the Arabic version of the Russian government-

sponsored TV channel Russia Today, published an interview 

with the Syrian dissident Firas Tlass, only to then pull it off air



5

The Kremlin’s general weariness of the regime in Damascus is common knowledge 
among informed observers. Indeed, Russian diplomats had in the past demonstrated 
readiness to go beyond its declared position and even plot behind Assad’s back. For 
example, Moscow has held discussions with the Syrian opposition in Cairo and 
Geneva in the absence of regime representatives.14 Moscow has also held talks with 
the Americans in Amman on the prospects of the regime-opposition,15 a move 
which dissatisfied Iran. 

Russia’s approach to Syria throughout the civil war has been distinctly two-faceted: 
On the one hand, Moscow has been helping Bashar Assad strengthen his authority 
and keep the opposition at bay and this has served to portray Russia as a defender 
of the country’s national sovereignty. On the other hand, the Kremlin has been 
positioning itself as a powerbroker in the hope of rebuilding dialogue with the 
West. 

Even with Russia encountering more domestic hurdles, and prospects of the Syrian 
peace process ever uncertain, any radical change by Moscow’s course is still a distant 
prospect. Russia does not have a credible alternative to Assad who could be relied 
upon to solve the country’s long-standing problems of cronyism and corruption. 
Some speculate that regime change could help Syria and its backers secure western 
funds for the country’s reconstruction. Yet the Kremlin does not hold out much 
hope for western financial help anyway, especially given that Moscow itself is using 
‘grey-area schemes’ to expand its economic footprint in Syria, such as through 
Kremlin-linked businessmen and private military companies. From Moscow’s 
vantage point, Assad’s departure could endanger Russia’s investment in the country 
and would risk precipitating its capitulation in the Syrian campaign.

Even with Russia encountering more domestic hurdles, and 

prospects of the Syrian peace process ever uncertain, any 

radical change by Moscow’s course is still a distant prospect

From Moscow’s vantage point, Assad’s departure could 

endanger Russia’s investment in the country and would 

risk precipitating its capitulation in the Syrian campaign



6

It is difficult to argue with any certainty 
what factors drove the anti-Assad PR 
campaign launched by the Prigozhin-linked 
media, and taking into account the content 
of this campaign, and the way in which it 
was organized, several explanations seem 
plausible. These include:

 ■ Special interest lobbying. The article 
published by Pravda.ru in particular 
contained accusations of oil smuggling 
levelled at Syrian businessmen, including 
associates of Maher Assad, the President’s 
younger brother. This negative coverage 
might have served as a juxtaposition 
between corrupt Syrian business and a 
more credible alternative in Prigozhin’s 
own enterprises. According to reports, 
Prigozhin-linked companies have already 
begun oil exploration in Syria. 16

 ■ Agenda-setting. Before the onset 
of the anti-Assad campaign reports 
concerning the brutal execution of a 
Syrian man by a group of Wagner’s 
mercenaries,17 there had been a high-
profile rolling story in both western 
and Russian media. Articles criticizing 
Damascus helped divert media attention 
away from the subject of torture and 
execution. 

 ■ Political reasons. It is conceivable 
that the anti-Assad campaign was 
designed by political consultants to 
emulate open discussions within Syria 
and readjust Russia’s image. Seen in this 

context, such a campaign would paint 
an image in which Russia is less readily 
portrayed as the enabler of Damascus’s 
worst instincts (including its economic 
missteps and alleged attacks on civilians) 
and the Syrian regime can tolerate 
dissent, including debates on relations 
with Moscow within its ranks. 

Russia and the Makhlouf saga 
Media furor over the anti-Assad publications 
in Russian media formed a backdrop to the 
row within the President’s family. Rami 
Makhlouf ’s pleas to Assad which he posted 
on Facebook, therefore came to be viewed 
not merely as a part of Syria’s internal power 
struggle, but also as a product of Russia’s 
pressure on the regime. Moreover, when 
reports of Makhlouf ’s tensions with the 
regime first appeared in 2019,18 they were 
explained by Moscow’s impatience with 
Damascus’s failure to repay US$3 billion in 
war loans. This only added further credence 
to the claims that it was at the behest of 
the Kremlin that Damascus launched its 
campaign against the cash-rich Makhlouf 
family, who were reported to have acquired 
luxury property in Moscow worth millions 
of dollars.19

However, any substantial evidence 
corroborating the hypothesis of Moscow’s 
involvement in the Makhlouf case is still 
lacking. Russian diplomats whom this 
author spoke to denied Moscow ever raising 
the issue of US$3 billion with Damascus. 
Besides, claims of the Kremlin’s impatience 



7

over loan repayments do not fit well with either its wider strategy or its past behavior. 
Moscow provided equipment for the Syrian land formations, air force and navy on its own 
volition in order to prop up the country’s governmental institutions and avoid having to 
intervene in the conflict using its own regular army. Pressuring Assad to repay those loans 
now, when Syria already faces an acute shortage of funds for the country’s reconstruction, 
does not make much sense. When disagreements over loan repayments arise between 
Russia and its partners in the Middle East, it is generally on the level of private actors, not 
governments. For example, it was reported that the Libyan warlord Khalifa Haftar is yet 
to repay US$150 million to the Russian private military company Wagner Group.20 

Russia’s Syrian equilibrium 
Russia’s chief objective in Syria is to preserve the equilibrium built in the years since 
its intervention. Any disruption to this equilibrium is seen as a threat which could 
plunge Syrian institutions into crisis. Accordingly, Russia has kept its disagreements with 
Damascus and Tehran as subdued as possible and in doing so, the Kremlin ensures those 
contradictions are not amplified in public discussions.

Overall, several factors account for Moscow’s approach to Damascus and Tehran: 

A) Moscow keeps communication channels open with their allies’ rivals.
B) Each member of the Russia-Syria-Iran triangle uses its alliance with the two other 
players as leverage in separate negotiations with parties outside the triangle.
C) The Sunnites make up the majority of Russia’s Muslim population. Therefore, Moscow 
is careful not to appear too close to either the Syrian Alawites or Iran’s Shiite leadership. 
This diplomatic distancing helps Moscow to negotiate on equal terms with the West and 
keep Damascus and Tehran on their toes and extract concessions from them. 

Russia’s chief objective in Syria is to preserve the 

equilibrium built in the years since its intervention. 

Any disruption to this equilibrium is seen as a threat 

which could plunge Syrian institutions into crisis



8

Safeguarding this system of checks and 
balances is a critical task for Russia going 
forward. Present circumstances allow 
Moscow to assume the role of a global 
power broker, as opposed to inward-
looking ‘besieged fortress’, while at the 
same time not being subsumed into Syria’s 
power struggle, which would require 
additional resources. This course of action is 
congruent with Moscow’s original objective 
when it intervened in Syria: relying on local 
forces to conduct military operations and 
nudging key players within Syria towards 
cooperation with the regime, ensuring 
the latter’s financial sustainability. Under 
those conditions Moscow positions itself 
as an arbiter in disputes between Syria’s 
political factions, while also gaining access 
to the Mediterranean theater to boost its 
international prestige and geopolitical 
clout.

The Russian-controlled Khmeimim airbase 
operates air traffic to Libya, the Central 
African Republic and Sudan.21 Moreover, 
alongside official diplomatic channels 
Russian non-state actors have cultivated 
informal links with local players, generally 
with a view to expanding their commercial 
interests. As those non-state actors become 
more established in the Syrian context, 
Russia can rely on them to expand their 

influence not just via state bureaucracy, but 
also through more flexible and sustainable 
relations with local players. Thus, a lion’s 
share of Russia’s economic projects in Syria, 
with the notable exception of grain exports, 
is handled through companies associated 
with the two Kremlin-linked businessmen, 
Yevgeny Prigozhin and Gennady Timchenko 
(who has interests in oil, phosphates 
mining and received a contract to operate 
the Tartous port ).22

However, having said that, the share of 
economic activity generated by Russian 
businesses remains modest, therefore 
preventing them from having a say on the 
rules of the game in Syria. The Kremlin, for 
its part, feels reluctant to intervene in Syria’s 
shadow economy and smuggling practiced 
by local players, including Makhlouf, Maher 
Assad and their associates. Moscow has 
limited itself to raising the smuggling issue 
with Damascus only during the active phase 
of war.23

Moscow’s fear of upsetting the current 
equilibrium is evident not just in its strategy, 
but also in its tactics too. Russia treads 
carefully vis-à-vis Iran, applying tentative 
pressure on Tehran to try to squeeze it out 
of south west Syria, yet makes up for this 
by pursuing partnerships with the Islamic 

Moscow positions itself as an arbiter in disputes 

between Syria’s political factions, while also 

gaining access to the Mediterranean theater to boost 

its international prestige and geopolitical clout



9

Republic in other areas. For example, Russia allows Iran to use the Khmeimim airbase 
for safe transportation of its supplies.24 Iran, in turn, grants Moscow permission to use 
the Hamadan airbase to rotate its air force personnel in Syria. And while Syrian military 
reform remains an area in which Russia and Iran compete, Moscow can neither establish 
a full monopoly on training security personnel, nor cultivate formations that would 
be fully independent of Iranian influence. Accordingly, Russia still has to show some 
respect to Tehran, who, among other things, offers training to Syrian aircraft pilots.25

Two primary security forces in Syria receive backing from Iran:26 One is the 4th armored 
division led by Maher Assad. The other is the Republican Guard, an elite unit established 
in 1976 under the regime of Bashar’s father, Hafez Assad, to guard the Presidential palace 
against possible coups. Both units are actively recruiting new cadres. The 4th division 
attracts recruits from Shiite militias like Liwa al-Imam Hussein and the Liwa Sayyaf al-
Mahdi, the military wing of the now-disbanded Al-Bustan organization (formerly led 
by Makhlouf ) and former opposition. The Republican guard draws recruits from Local 
Defense Forces. 

Instead of upholding regular military formations, Moscow has opted for the creation 
of networks which are not properly institutionalized. For instance, the Russian military 
advisers opted for a nonstandard numbering system to label brigades and regiments 
within the 5th Corps, thus avoiding suggestions of their regular status and affiliation 
with the Syrian Arab Army. As a result, various formations, including Liwa al-Quds or 
the Islamic State Hunters, are trained by the Russian military and act under the 5th 
Corps’ command, despite not formally belonging to it.27

Another case in point is the umbrella system of the Tiger Force,28which was commanded 
by General Suheil al-Hassan and overseen by Russian special forces, before becoming 
the 25th Special Forces Division under the Syrian Arab Army control.29 Damascus has 
been trying to undermine Suheil al-Hassan and launched the anti-corruption campaign 
against the system. The privileged position afforded to the Russian-backed general cast a 
shadow on his relations with the Alawite clan, who feel their authority over the military 
was challenged.30

Despite Russia’s involvement in Syria’s economy and the military, its fear of upsetting 
local equilibrium, combined with maneuvers by an intransigent Damascus to assert its 
power on the domestic arena, prevents the Kremlin from exercising a tighter grip on 
the regime. Those same factors limit Moscow’s ability to cultivate a Syrian lobby which 
would serve a counterweight to Assad.



10

Political risks ahead
Hafez Assad’s regime was built on an 
alliance between Alawite security services 
and the Sunnite bourgeoisie. The civil war 
has accelerated the impoverishment of the 
Sunnites, while new backers of the regime 
like Rami Makhlouf have taken advantage 
of the Bashar-led privatization of state 
assets. The tycoon’s position was further 
solidified by his ability to circumvent 
western sanctions in his business activities.

The campaign carried out by the regime 
against Makhlouf points to Damascus’s 
desire to assume greater control over 
national wealth rather than sharing it with 
others. And while Makhlouf became the 
most high-profile victim of the regime’s 
‘anti-corruption’ drive, he was far from the 
only one. Reports of Assad’s intentions to 
secure a tighter grip on the private sector 
first surfaced in 2019 and in the ensuing 
period the regime has arrested many 
businessmen, including those from the 
middle class,31 under the guise of tackling 
corruption and illegal currency transactions.
 
The outbreak of the civil war saw Syrian 
elites throwing their weight behind the 
regime to safeguard the vestiges of stability 
and ensure their survival. Today Bashar 

Assad is seeking to consolidate the elite 
groups around the presidency and uses 
repression to achieve this goal. In this new 
order, Syrian businessmen involved in 
smuggling and the shadow economy, have 
to pay taxes and plead their loyalty to the 
president. 

The government’s campaign against the 
Makhlouf clan carries political risks. The 
Alawite community, whose heartland used 
to be in Latakia, is now scattered across 
the Syrian territory and their attitudes 
towards the regime are as divided as their 
geography. This potentially creates an 
auspicious ground for the formation of 
new political blocks, a process which could 
sweep through civilian institutions as well 
as the military. This could in turn trigger 
a renewed bout of political instability and 
military coups, akin to those experienced in 
Syria from 1949-1970.

This brings the issue of the regime’s fragility 
into sharper focus. If Assad is serious about 
completing his purge of the Makhlouf clan, 
which was once a backbone of the regime, 
the President should at least take symbolic 
steps towards ‘opening up’ the political 
system and economic reforms, not least to 
draw capital in from abroad. In this context, 

The outbreak of the civil war saw Syrian elites throwing their weight 

behind the regime to safeguard the vestiges of stability and ensure 

their survival. Today Bashar Assad is seeking to consolidate the elite 

groups around the presidency and uses repression to achieve this goal



11

Makhlouf ’s public video pleas might actually help Assad by playing into this narrative 
of ‘opening up’ the system to dissenting voices. For example, Mahmoud Tlass Farzat, 
who was accused of financing the revolutionary effort and fled the country in 2012, was 
allowed to return to the country by security services in 2018.32

Going forward, Assad’s consolidation strategy involves his continuing reliance on the 
sectarian army command,33 new purges of security apparatus from Makhlouf sympathizers, 
and cultivating the so-called ‘secular Islam’34. This syncretic religious movement helps the 
regime preserve the equilibrium between ethnic factions and pays heed to the Baathist 
party’s archaic ideology. However, there is also a danger that propagation of secular Islam 
may breed dissent among Sunnites in provincial towns who do not accept the notion of 
mufti being a secular title. 

Regarding foreign affairs, Damascus will still look to capitalize on Iranian-Russian 
contradictions not only by receiving direct help, but also by appealing to powers interested 
in constraining Iran. However, improving political ties with those powers, for example with 
the UAE, have not translated into any serious economic investments in Syria.35 Instead, 
the largest share of foreign investment in the country comes from expatriates or the 
Shiites.36 Reflecting on Syria’s alliance with Russia more specifically, Assad would prefer 
this relationship to evolve towards a more flexible model as practiced by other regional 
players. Meaning that Moscow turns from a protector of Syria’s sovereignty, who endorses 
the regime’s every initiative, into a source of leverage in negotiations with third parties.

The government’s campaign against the Makhlouf clan carries 

political risks. The Alawite community, whose heartland used to be in 

Latakia, is now scattered across the Syrian territory and their attitudes 

towards the regime are as divided as their geography. This potentially 

creates an auspicious ground for the formation of new political blocks



Endnotes
1- Damascus puts on elections while Russia is busy with geopolitics, Al-Monitor, 21 September 2018. https://www.al-
monitor.com/pulse/originals/2018/09/russia-syria-assad-elections.html#ixzz6MoRjlhRX
2- Асаду нашли преемника с произральскими взглядами, NEWS.ru, 16 April 2020. https://news.ru/near-east/asadu-
nashli-preemnika-s-proizrailskimi-vzglyadami/
3- Сирия. Исследование общественного мнения (the poll removed from the site, but remained on the Inter-
net) https://drive.google.com/file/d/1QzVbIJXFFkpZVBoRHDculC906WHgP4Q5/view?fbclid=IwAR2sWTd2kvfbC-
4dI2NdSkR6QqD7UJbEOBLcQKtdixGJju80jVz1rkrztXs0
4- Foundation Linked To Russian Troll Farm Says Two Employees Detained In Libya, Radio Free Europe / Radio Liber-
ty, 5 July 2019. https://www.rferl.org/a/moscow-foundation-linked-to-russian-troll-farm-says-two-employees-were-
detained-in-libya/30039454.html
5- Клан Башара Асада: как семья президента Сирии погрязла в коррупции, Pravda.ru, 14 April 2020. https://www.
pravda.ru/world/1488754-Syria_corruption/
6- Враги Сирии запустили фейки про Башара Асада, RIA FAN, 22 April 2020. https://riafan.ru/1270215-vragi-sirii-
zapustili-feiki-pro-bashara-asada
7- «Дамаск должен адекватно оценивать риски», Kommersant, 11 April 2020. https://www.kommersant.ru/doc/4324084
ي سوريا، فما هما؟, زمان الوصل, 03 أيار 2020 -8

ف �ف ف مدويت�ي -https://www.zamanalwsl.net/news/arti .بشهادة صينية روسية.. ترسانة موسكو تتعرض لهزت�ي
cle/123470/ 
9 - Report: Russia, Turkey, Iran agree to remove Syria’s Assad, Middle East Monitor, 4 May 2020. https://www.
middleeastmonitor.com/20200504-report-russia-turkey-iran-agree-to-remove-syrias-assad/
10 - Syrian Officials Try to Contain Russian Critics of the Syrian Regime, Asharq Al-Awsat, 10 May 2020. https://english.
aawsat.com/home/article/2276691/syrian-officials-try-contain-russian-critics-syrian-regime
11 - Reports of Damascus-Moscow tensions ‘accurate’: US diplomat, Rudaw, 13 May 2020. https://www.rudaw.net/en-
glish/middleeast/syria/130520201
12 - Syrian MP Insults Putin, Refuses to Apologize, The Syrian Observer, 11 May 2020. https://syrianobserver.com/EN/
news/57901/syrian-mp-insults-putin-refuses-to-apologize.html
ف وبعض العرب الموجه إلى موسكو, مايو 14 2020 - 13

ف سابق�ي
ف ودبلوماسي�ي

سد من ضباط وموظف�ي
أ

 .بيان شبيحة ال

https://our-syria.com/ودبلو- ف
سد-من-ضباط-وموظف�ي

أ
/بيان-شبيحة-ال

14 - Syria situation still complex as negotiations go on — and on, Al-Monitor, 23 March 2018. https://www.al-monitor.
com/pulse/originals/2018/03/syria-peace-talks-astana-new-round-russia.ac.html
15 - US, Russia hold secret talks over south Syria safe zone, Al-Monitor, 1 June 2017. https://www.al-monitor.com/pulse/
originals/2017/06/us-russia-secret-talks-south-syria-safe-zone.html
16 - Связанные с Пригожиным компании займутся геологоразведкой и добычей нефти в Сирии. В штате одной из 
них — два человека, Novaya Gazeta, 19 Januaryl 2020. https://novayagazeta.ru/news/2020/01/19/158405-svyazannye-s-
prigozhinym-kompanii-zaymutsya-geologorazvedkoy-i-dobychey-nefti-v-sirii-v-shtate-odnoy-iz-nih-dva-cheloveka
17 - Головорезы 2.0, Novaya Gazeta, 21 April 2020. https://novayagazeta.ru/articles/2020/04/21/85017-golovorezy-2-0  
18 - Syria: Assad holds rich cousin so he can pay Putin’s war loans, The Times, 31 August 2020. https://www.thetimes.
co.uk/article/syria-assad-holds-rich-cousin-so-he-can-pay-putins-war-loans-pl7pplrm6
19 - Family of Syrian dictator Assad own £31m in Moscow property, report claims, The Telegraph, 12 November 2019. 
https://www.telegraph.co.uk/news/2019/11/12/family-syrian-dictator-assad-31m-moscow-property-report-claims/
20 - Report: Haftar owes Russian Wagner Group $150 million as rift grows over rookie fighters, The Libya Observer, 14 
May 2020. https://www.libyaobserver.ly/news/report-haftar-owes-russian-wagner-group-150-million-rift-grows-over-
rookie-fighters
21 - От Банги до Бенгази, Радио Свободы, 31 января 2019. https://www.svoboda.org/a/29744240.html
22 - Russia finds navigating new development tricky in Syria, Al-Monitor, 6 June 2018. https://www.al-monitor.com/
pulse/originals/2018/06/russia-finds-navigating-new-development-tricky-syria.html
http://damascusv.com/archives/5202 .صوت العاصمة - دمشق وريفها, برزة: اعتقالت جديدة تطال أبو الطيب وأبو محجوب وآخرين, 15  نوفم�ب 2018 - 23



م�يكا واسرائيل؟, لبنان - المدن, 15 مايو 2020 - 24
أ

/https://www.almodon.com/arabworld/2020/5/15 .إيران تستخدم حميميم مجدداً..تحدٍ روسي ل

م�يكا-واسرائيل
أ

-ل -حميميم-مرة-ثانية-تحد-روسي إيران-�في

25 - Five Military Pilots Return to Kuweires Airport After One Year Training in Iran, The Syrian Observ-
er, 15 may 2020. https://syrianobserver.com/EN/news/58010/five-military-pilots-return-to-kuweires-
airport-after-one-year-training-in-iran.html
26 - Why Russia’s grip on Syrian military is weaker than it seems, Al-Monitor, 22 April 2020. https://
www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/04/russia-syria-militias-iran.html
27 - Russia, Iran in tug of war over Syria military reform, Al-Monitor, 10 June 2019. https://www.al-
monitor.com/pulse/originals/2019/06/russia-iran-syria-military-reform.html 
28 - The Tiger Forces. Pro-Assad fighters backed by Russia, Middle East Institute, October 2018. https://
www.mei.edu/sites/default/files/2018-11/TigerForces.pdf
29 - Влияние России в Сирии поставлено под вопрос, NEWS.ru, 30 August 2019. https://news.ru/
near-east/vliyanie-rossii-v-sirii-postavleno-pod-vopros/  
30 - Who Is Smearing Suhail Al-Hassan’s Reputation? The Syrian Observer, 13 May 2019. https://
syrianobserver.com/EN/features/50349/who-is-smearing-suhail-al-hassans-reputation.html
خبارية,  4 أبريل 2020 - 31 //:https . مخابرات النظام السوري تبدأ باعتقال صاغة حلب.. إليك التهمة والسبب الحقيقي, وكالة ستيب الإ
stepagency-sy.net/2020/05/04/مخابرات-النظام-السوري-تبدأ-باعتقال-صا/ 

«, زمان الوصل, 22 أبريل 2020» - 32 .https://www.zamanalwsl .زمان الوصل« تكشف جوانب عن حياة عراب زيارة »حسون« إلى »الرس�تف
net/news/article/123146/
33 - Brothers in Arms, Carnegie Middle East Center, 13 May 2020. https://carnegie-mec.org/diwan/81781 
34 - Почему Россия делает ставку на Башара Асада, Nezavisimaya Gazeta, 11 November 2018. http://
www.ng.ru/courier/2018-11-11/9_7349_bet.html
35 - Russia explores way to draw UAE, Saudi Arabia to its Syria policies, Al-Monitor, 27 February 2020. 
https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/02/russia-gulf-turkey-syria.html
.. شيعية، بعمائم سُنيّة, 5 ديسم�ب 2019- 36 كة العقيلة للتأم�يف التكافلي  /https://www.eqtsad.net/news/article/28403 . سرش



ABOUT ALSHARQ FORUM
The Sharq Forum is an independent international network whose mission is to 
undertake impartial research and develop long-term strategies to ensure the political 
development, social justice and economic prosperity of the people of Al-Sharq. The 
Forum does this through promoting the ideals of democratic participation, an informed 
citizenry, multi-stakeholder dialogue, social justice, and public-spirited research. 

Address: Istanbul Vizyon Park A1 Plaza Floor:6 
No:68 Postal Code: 34197 
Bahçelievler/ Istanbul / Turkey
Telephone: +902126031815
Fax: +902126031665
Email: info@sharqforum.org

research.sharqforum.org
SharqStrategic

ABOUT THE AUTHORS
Anton Mardasov is a Russian analyst, non-resident scholar in Middle 
East Institute’s Syria Program, military affairs expert and journalist 
focusing on Syria, Iraq and extremist organizations. He is also a non-
resident expert at the Russian International Affairs Council (RIAC).


